tiistai 2. elokuuta 2016

Koiratanssipäivä

Osallistuimme koiratanssipäivään Danan kanssa 20.6. Päätin ottaa Danan pitkästä aikaa mukaan tanssimaan kun sen kanssa tanssit olivat olleet niin vähällä viime aikoina. Tanssipäivälle oli mukavia suunnitelmia aikataulutettu ja kestoksi oli laitettu viisi tuntia. Aloitimme KUMA-kakun herkuttelulla ja aloimme samalla katsomaan kisavideoita läpi. 

Kisasuorituksesta piti nimetä yksi sellainen positiivinen mielikuva, mikä jäi erityisesti mieleen. Suorituksesta sai myös keskustella vielä yleisesti siinä. Sanoin, että minulla jäi etenkin mieleen se loppuosa ohjelmasta Haltin kanssa sellaisena positiivisena. Silloin tuntui, että Halti teki paremmin eikä ollut ihan niin hämillään kuin oli ollut alussa. Toki paljolti jäi mieleen se sen hämmästely siitä ohjelmasta. Muut kommentoivat, että Halti tosiaan näytti siltä kuin se olisi uudessa tilanteessa ja alussa katseli ympärilleen päätä käännellen, että wauu, mihinkäs minut on tuotu.. Siltä se kyllä näytti :D Lisäksi sanoivat, että vaikka Halti vähän mietiskeli niin oli hyvä, että jatkoin koko ajan oman liikkeeni tekemistä, koska silloin se saattaa näyttää tuomareiden silmään jopa siltä niin kuin se olisi tarkoitettukin olemaan niin. Se oli hyvä huomio, jota en ollut tullutkaan itse ajatelleeksi. Totesin siinä, että Halti tarvitsee vielä kisakokemusta ja häiriötreeniä, mutta hienosti meni tytöllä kyllä kisat ensimmäiseksi kerraksi.

Kiitos kuvista Sari Saarela.

"Oo, kesänlapsi mä oon..."

Kisa-analyysien jälkeen tuli rasiasta nostaa lappu. Lapuissa oli kesäisiä kappaleita ja minä nostin Kesänlapsi-kappaleen.  Tarkoituksena oli tehdä improvisaatio-esitys kappaleeseen. Mietin siinä ennen meidän vuoroa, että niin mitäs liikkeitä se Dana osasikaan :D Aika hyvin oli mulla jo päässyt ajatukset nollaantumaan kun Danan kanssa tanssimisesta oli sen verran kulunut aikaa. Tuli mieleen vaan mitä Halti osaa. Äkkiä ne Danankin liikkeet onneksi palautui mieleen. Oli tosi hauska tanssia Danan kanssa taas ja Danakin oli aivan mielissään!

Läps!

Pienessä välitehtävässä meidän tuli ideoida kaksi kalastusaiheista liikettä. Istuimme Danan kanssa vierekkäin ja olimme mukamas kalalla. Sitten kala tarttui kiinni onkeen ja aloin kiskoa sitä. Heitin klikkerin eteen kalasaaliiksi ja Dana kävi noutamassa sen. Toinen liike oli "kala ui vedessä", jossa Dana ryömi minun ympäri kun minä istuin. Toinen tehtävä oli etenemistehtävä, jossa kentällä oli kaksi tolppaa. Niiden välisellä matkalla piti olla kolme etenemiseen käytettävää temppua, joista mikään ei saanut olla seuraamista, pujottelua, twistejä ym. perusliikkeitä. Meillä oli liikkeinä pakki, minun selkää vasten hyppy ja siten yhdessä kulkeminen ja olikohan kolmanneksi jalkojen yli hypyt. Se oli myös mukava pähkäilytehtävä.

Venyttelyä

Seurautusta

Sitten oli 10 min henkilökohtaista ohjaamista johonkin ennalta määriteltyyn omaan ongelmaan liittyen, johon mietittäisiin yhdessä ratkaisuja. Minä olin toivonut ohjausta HTM:n aloittamiseen Danan kanssa. Kerroin, että se positioiden opettelu tuntuu vaikealta Danan kanssa kun sillä on takapää jotenkin aivan hukassa, aivan niinkuin se ei tietäisi, että sillä on takapää. Olen opettanut sitä usein esim. seinän tai pöydän lähellä niin, että Dana tulee siihen esim. minun ja seinän väliin, jolloin se tulee aika kivasti suoraan siihen. Hyvä pointti tuli kuitenkin esille tuosta siellä koulutuksessa, että sitä ei kannata pidemmän päälle käyttää, koska koira voi oppia hakeutumaan seinää vasten :D En ollut ajatellut, että siinä voi käydä niin, joten oli hyvä tietää tässä vaiheessa.

Pakkia

Yritin tehdä opastetusti Danalle positioon hakeutumista käsitargetilla, mutta se menee aina jotenkin niin vinoon sen takapään takia. Muut yrittivät myös Danalle sitä ja totesivat saman. Sitten saatiin vinkkiä, että ehkä Danan kanssa on vaan järkevin palastella se positio pieniin palasiin, palkata ja merkitä se asento jo siitä kun sen pää on lapani kohdalla ja se on siinä suht suorassa. Danalla oikeastaan monessa asiassa suurin haaste on tuo sen takapään käyttö ja nyt olen tehnyt sillä paljon takapäänkäyttö treeniä. Nekin treenit tuntuu etenevän hitaasti kun se peppu on ihan hukassa, mutta etenemistä on tapahtunut. Ehkä se siitä.


Lopuksi mentiin vielä ryhmiin ja meille soitettiin kappale, johon meidän piti keksiä ja toteuttaa tarina ilman koiria. Se oli junamatka, jossa minä olin koira, tanssikaverini oli ihminen ja kolmas ryhmäläisemme kertoi mitä tapahtuu. Oli hauska ideoida tarinaa, toteuttaa se ja katsoa muiden esityksiä. Oli tosi antoisa päivä, josta sai taas kivasti ideoita jatkoon! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti