sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

Ensimmäiset agi-epikset

Osallistuimme Haltin kanssa agilityn epävirallisiin kisoihin, jotka järjestettiin Muhoksen hallissa alkuviikosta. Sinne tuli paljon osallistujia ympäristökunnistakin. Olimme käyneet sitä ennen harvinaisen monesti treenaamassa, koska meillä oli sunnuntaina normi treenit ja maanantaina varattiin hallia sitten aksailua varten omaan käyttöön. Sunnuntain treeneissä hakkasin vielä päätä seinään kun se oli niin sähellystä, mutta maanantaina oli jo ihan eri meininki ja mietin, että ois ihan jännä käydä oikeasti kokeilemassa kisaamista. Meidän sunnuntain treeneissä ongelmat johtuivat paljolti minusta ja ohjaamisestani. Halti on niin huisin nopea, että rata ja etenkin ohjaaminen pitäisi olla minulla tosi hyvin hallussa, ettei tulis ylimääräistä sähellystä, koska saan oikeasti tehdä töitä jo itsessään siinäkin, että pysyn sen vauhdissa.
Alla olevat kuvat on jälleen napsittu videosta, joten laatu ei ole kummoinen, vaan pääasia, että on jotain kuitenkin :)

Lentävä lappalainen



Käytin Haltin lenkillä ennen kisoja, pakkasin kamppeet ja lähdettiin kohti hallia. Osallistuimme möllirataan ja Halti meni makseihin, jossa hypätään 45cm korkuisia esteitä. Halti on tähän asti hypännyt max 40 cm esteitä, joten vähän jänskätti mitä se sanoo korkeammasta. Eihän tuo tosin iso nosto ole todellakaan. Muurissa tosin nosto oli iso, koska ei olla maksi-muuria hypätty aiemmin. Koiralta piti ottaa panta pois ennen lähtöä. Yllättävän monimutkainen rata oli tehty, ja eka kerta menikin minulla sitten ihan sekoillessa kun rupesin jännittämään. Tein nimittäin toisin kuin olin ensin ajatellut tekeväni ja sekosin sitten sen takia, etten tiennyt enää minne edes piti mennä seuraavaksi. Onhan sille naurettu jälkikäteen! Halti ressukka teki niin hyvällä tatsilla ja alkoi sitten haukkua minulle kun minä sössin sen homman. Aika oli 1:03,90. Alku ja loppu siitä radasta meni kyllä ihan hyvin, mutta päätin ottaa uusinnan, koska hylsy siitä olisi tullut ja ei se koiraa kohtaa ollut oikein jos oltais siihen jätetty, viat kuitenkin tuli minusta.


Halti kiertää esteen


Haltilla on hyvä hyppytekniikka


Uusinta tuli ja nyt tein sitten niin kuten olin ajatellutkin tekeväni ja kappas, enpä mennyt sekaisin! Eli mitä tästä opin; tee kuten olet suunnitellut, äläkä ala sooloilemaan omia radalla. Toki minun jännitys vaikuttaa myös kaikkeen. Halti hyppäsi tosi hienosti kaikki maksi-esteet ja oli niin hienossa vireessä, että aivan ihana! Kaksi kieltoa tuli, ja yksi oli siitä kun lähdin estettä ohjatessa menemään sivuun ja Halti seurasi minua sitten siinä, eli minun olisi pitänyt pysyä lähempänä estettä ja ohjata Halti siihen paremmin. Minun pitäisi pitää kontakti Haltiin paremmin, eikä etenkään jättää sitä minun selän taakse kun se on hyppäämässä. Lisäksi Halti jostain syystä kiersi esteen, en tiedä mikä siinä oli.. Tältä radalta meille tuli vain 10 pistettä kieltoa, eli tulos saatiin, ja vielä ekoista epiksistä! Aika oli tällä kertaa 32,28. Haltin luokassa oli eniten kisaajia, 15 koirakkoa, ja Halti oli 9. ja sai palkinnoksi luun (jonka se söi heti). Kivasti siis meni kaikki loppujen lopuksi ja osallistutaan kyllä varmasti jatkossakin!

  Putkeen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti